2013-09-16 @ 14:09:00

Min ridhistoria

Jag var bara någon vecka gammal när jag satt på en häst för första gången. Det var en gammal övervuxen shettis vid namn Pelle. Vi lånade honom av en kompis till familjen och tog med honom på skogsturer. Mitt hästintresse har alltid funnits där och jag ofta med min syster ut till Jutagården när hon tränade. Själv började jag rida för Ylva Lowen Svärd när jag var sex år. Jag fick rida på en shettis som hette Rasmusen eftersom jag var rätt liten. Jag ljuger inte när jag säger att jag åkte av rätt rejält några gånger men det var inget mot när jag red Puff. Ylva sålde Jutagården till Frida och jag fortsatte att rida lektion där. Med tiden började jag rida och tävla shettisen Puff, en svart liten bulle som jag tävlade upp till LC (60cm) på. Under tiden jag red Puff så åkte jag av stup i kvarten, med hjärnskakningar hit och dit och jag vet inte allt som hände. Han var riktigt lurig för precis innan hindret så tvärnitade han och vände till höger eller vänster på en femöring. Man visste aldrig vad han skulle hitta på här näst. Tiden gick och jag och Puff började komma runt banorna och vi blev bla klubbmästare kategoria A.
Jag blev för stor för honom och började istället rida en övervuxen shettis som hette Linhagens Rednex. Han var en busig b-ponny som var för svår för sin ägare och skulle säljas. Jag började tävla och träna honom till försäljning och inte långt därpå blev han såld till en liten tjej. Jag letade då ny ponny att rida och började tävla en bponny vid namn Tuborg Guld, men även han blev för liten efter ett tag.
Min syster började växa ur sin c-ponny Chabo och det var min tur att ta över honom. Jag hade med honom på ett ridläger och red honom mer och mer men precis innan jag skulle ta över honom helt så skadade han sig i hagen och blev halt. Vi besökte veterinär många gånger men han blev inte bättre så vi valde att låta honom somna in. Jag började att rida lite ridskolehästar men senare bestämde vi oss för att köpa en ny ponny. Vi såg en liten goding vid namn Julius som stod nära Allingsås. Jag blev kär i denna lilla tjocka ponny och vi beslutade oss för att köpa honom. Jag och Julle tävlade upp till LA (1m) och blev KM mästare tre gånger. 
Det var mitt sista b-ponny år och jag ville utnyttja den tiden, så då lånade jag en b-ponny som hette Fideli Fem. En riktig räserråtta som vann varje tävling vi var felfria i. Under tiden jag red Fidde lånade jag ut Julle till Fiddes ägare som driver en indre ridskoleverksamhet i Bokenäs.
Efter tre år började jag bli för lång för Julle och jag kände att vi inte kunde komma längre än vi gjort. Det kändes bättre att en ny ryttare fick ta över honom och lära sig lika mycket som han lärt mig. Jag letade då d-ponny och planerade en resa runt stockholmsområdet som skulle ta två dagar. Sju ponnyer skulle provridas under den tiden. Men jag kände att jag först ville provrida lite runt omkring Skövde och vi bestämde tid i Töreboda, Falköping och Mariestad. Den första jag provred var en 12-årig skimmel. Superfin och jätteduktig men jag ville ha en större utmaning. I Falköping stod en brun 7-åring vid namn Ekhagens Marengo. En busig, bockig och outbildad snygging som jag fastande för. 5-åringen jag prvred i Mariestad var ingenting mot Marengo och jag bestämde mig för att åka till Marengo en gång till. Eftersom han var som han va så ville jag vara säker på att jag orkade med denna utmaning och det tog hela sju provridningar innan jag bestämde mig för att han var den rätta. Stockholmsresan avbokades och jag fick hem Marengo samma dag som vi körde Julius till hans nya lilla ryttare i Söderköping.
Under tiden som jag har ridit Marengo var det planerat att jag skulle rida en d-ponny i töreboda för försäljning men den blev såld innan vi skulle åka på vår första tävling. Det har också varit några andra ponnyer som tanken var att jag skulle rida men av olika anledningar har det inte blivit av. Så just nu rider jag bara Marengo och tanken är att vi ska komma upp i klasserna.
Jag tränade först för Ylva Lowen Svärd, sedan för Fanny Nilsson och därefter Frida Hansson. Under en termin ungefär tränade jag för Helena Holm. Två gånger terräng för Sivert Jonsson, när jag hade Julius. Jag har provat många olika tränare men ingen jag fortsatt för.Nu på sommarna tränar jag för Björn Kasterman, terräng. Frida Hansson på Jutagården året om (paus på sommar och vinterloven). Ska börja träna för Erik Berggren i hoppning och ibland för Fanny Nilsson på Jutagården. 

Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej!
Hur har du hittat så många hästar vars ägare har velat att du ska rida deras häst till försäljning?
bara nyfiken..

2013-09-17 @ 15:51:26
Postat av: Cissi

Föresten, glömde att fråga:
Jag såg dig på tävlingar både ibörjan när du hade Julle (tror jag iaf.) och i slutet... Du hade verkligen gjort ett jätte bra jobb med honom... hur lyckades du? hur fick du honom att förvandlas från en gullig liten tjockis ponny till en gullig liten tävlingsponny?

2013-09-17 @ 15:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0