2013-05-08 @ 19:39:00

Marengo 7/5 & 8/5

Marengo 7/5
Det var dressyrlektion med fokus på sits och inverkan. Vi red runt på ett litet fykantsspår och skiftade mellan att stå upp i två punktssits och trepunktssits. Linjen mellan min hand och Marengos mun ska vara rak och när jag byter sits så ska jag inte påverka honom. Eftersom han är så otroligt känslig för min vikt, sits och hjälper så är det ingen enkel uppgift för mig. I början så rörde han på öronen väldigt mycket mellan mina sitsbyten men allt eftersom träningen gick så fick jag in det och han slappnade av. Då blev han lägre i formen och gick inte lika "stötigt" som han gjorde i början. Då var det enklare för mig att följa med och göra rätt. 
Jag lärde mig jättemycket, bla att första steget i traven så ska jag vara extra mjuk.
 
Marengo 8/5
Temat var detsamma som gårdagens träning. Fast denna gången så var det hoppning med fokus på ryttarens hoppsits. Vi började med att trava på spåret i trav och galopp. Marengo var spänd i traven men slappnade av mer i galoppen. Även denna träningen så red vi i tvåpuktssits och trepunktsits. Jag kände att jag var mycket mjukare och följsammare än träningen igår, vilket gjorde att Marengo slappnade av mycket snabbare. 
Ett litet kryss stod i mitten av ena långsidan. Vi hoppade det i galopp i båda varven. Det gick jättebra. Marengo spetsade öronen så fort han såg hindret och ökade farten lite. Min uppgift var att hålla honom lugn och ha en galopplängd på ungefär 2,5-3 meter. När han springer iväg så börjar han tveka och då stannar han, trots att jag sitter kvar och skänklar på. 
I slutet så gick det jättebra. Hindret låg på 80-90cm. Han var inte ärlig, men han bjöd fint och var framfr skänkeln. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0