2013-03-13 @ 15:02:00

Carbon gel vs. Olympic

 
Utséende
Snygg, enkel design. Lyxigare än vanliga skydd, mycket beror på snabbknäppena och de olika delarna som är "sammanlänkade".
 
Funktion
Snabbknäppena är riktigt sköna. Man slipper alla kardborrar som fastnar överallt och slits ut efter en månad. Sitter slickade på hästens ben, dock brukar bakskydden snurra sig på Marengo vilket stör hans koncentration. Det stötdämpande gelén som är skyddens fodring är riktigt smart. Jag tycker att fler tillverkare borde ta del av det och göra det bättre för hästen. 
 
Kvalité
Mycket hållbara, lite synd bara att repor syns så väl. Fodret är av gel vilket gör att de inte slits lika enkelt. 
 
Pris
1349:- för framskydden och 1199:- för bakskydden.
totalt 2468:-
Man får mycket för pengarna så priset är ändå helt okej för skydden. Fast det är mycket pengar vilket gör att de flesta nog väljer ett par billigare skydd.
 

 
 
Utséende
Inte lika snygga som carbon gel, de är lite tråkiga med det gråa skalet ibak men ändå riktigt snygga. Enkel men stilren design. Snyggare på än de ser ut när man har dem i handen. 
 
Funktion
Sitter som slickade som hästens ben och rör sig inte en millimeter. Klart de bästa skydden jag har provat! Snabbknäppena är smarta, man slipper kardborre och liknande.Ett stort + åt den stötdämpande gelén.
 
Kvalité
Det är som sagt synd att repor och liknande skador syns så väl, men skydden i sig håller hur länge som helst. Jag har aldirg varit med om att de har gått sönder. Fodret slits med tiden, men det håller mycket bättre än fodret i vanliga skydd.
 
Pris
929 för framskydden och 739 för bakskydden.
Totalt 1668:- 
Värt priset, helt klart. Enligt mig ett bättre och billigare val än Carbon gel.
 

 
Jämförelse:
Olympic har en bättre passform och stöd. Olympic bakskydd snurrar sig inte så som carbon gel bakskydd gör. Ingen större skillnad på kvalitén som jag har märkt. Carbon gel har ett snyggare skal än olympic men jag tycker nästan att skalet på olympic är snyggare när det används för det blänker lite mer. Av dessa två skydd rekommenderar jag Olympic.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

dock är det inte carbon gel skydden du har på bilden för det är young jump skydden, som är framtagna för unghästar/ungponnyer.
och gelén i skydden är till för att dämpa om hästen slår ner en bom och inte för bättre passform.

Svar: Hej. Ja jag såg det nu. Tack för att du påpekade det:)Om du läser texten en gång till så står det.
Mvh, Caroline
Caroline Hoerschelmann

2013-03-13 @ 15:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0