2013-06-11 @ 07:30:52

Hoppövning

Svart = hinder
Grå = bom
Svart = hinder
Rött = markering
 
Detta är en övning som jag kommer börja träna mer med Marengo. Man kan rida den från båda hållen och det är jättebra styrketräning för hästarna.
 
Jag brukar göra så när jag hoppar att jag gör en markering i mitten av hindren (tydligt på bommen längst till höger), det kan vara allt ifrån en kon under hindret, till en tejpbit som man ser tydligt, för att veta vart mitten är. Några gånger siktar jag in mig på markeringen och hoppar på mitten av alla hinder, ibland så siktar jag på att komma till höger eller till vänster om den. Det är väldigt bra kontroll och rakriktning. På denna övning kan det vara svårt att rida en helt rak väg, men det är sjukt bra träning. 
 
Ha en bra galopp in, sitt still och låt hästen sköta det mesta av jobbet. Inne i serien brukar jag ha en lätt stående sits. Bara försöka styra med hjälp av vikten, stör inte hästen i munnen utan ha en bra eftergift :)
 
 

Kommentarer
Postat av: my törnqvist

Ska testa den övningen sen! :)

2013-06-18 @ 16:48:57
URL: http://mytrnqvist.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0