2013-04-15 @ 08:07:42

Dressyrtävling 13/4

Ursäkta att detta inlägg inte har lagts upp tidigare, har inte hunnit.
 
Denna gången var det dags för vår första LB:1. Vi lastade Marengo kl 10 och han gick på utan att tveka en gång (!!), dock lastade vi direkt inifrån stallet direkt in i transporten så att han inte hade en chans att smita, men det har nog aldrig gått så bra! Hur som helst, vi kom fram till Vartoftas anläggning och jag gick och anmälde mig direkt. När jag kom tillbaka lastade vi ut Marengo i lugn och ro och satte på honom all utrustning. Min start var kl 13.17, om två och en halv timma...
 
Jag skrittade Marengo jättelänge. Mjukade upp hans sidor och kollade så att han lyssnade på alla mina hjälper. Aldrig har han känts så bra på tävling! Han var villig att arbeta och tog mina hjälper hur lätt som helst. Senare på framridningen när det var ungefär en kvart kvar innan vår start så gjorde jag lite galoppfattningar från skritt i båda varven. Han verkligen smög fram, så himla cool känsla!
 
Han spände sig så fort vi kom in på banan. Ville inte gå i den låga formen utan krökte nacken och det blev inte alls bra. Men efter att vi hade ridit en stund inne på banan så började han slappna av. Vi fick startsignal från domaren och påbörjade vårt pogram. Vi vände rakt upp och fick en rak linje. Dock vände han ut rumpan lite till vänster i halten, men annars var han superfin. Pogramet flöt på och jag älskar hur han gick på serpentinerna! Ställd inåt, böjd som en banan i kroppen och travade med sånt sving som gick genom hela han. Den ökade traven var också fantastisk! Han var påväg att galoppera i början och vi fick en taktmiss men i slutet så gick han sååå otroligt bra!! Nästa serpentiner gick lika bra och i skritten så fick vi två travinslag, men inget jag brydde mig om. Men när jag skulle börja trava så sabbades hela pogrammet. Tönt-Marengo stannade och började bocka och göra capreoller (stegra). Jag tänkte framåt hela tiden, detta fick ju inte förstöra vårt underbara pogram! Marengo hoppade jämfota högt upp i luften och jag var nära på att åka av men lyckligtvis slutade inte pogrammet så. Efter en stund fick jag fram honom genoom en galoppfattning (fick en extra bockning på köpet..) och vi fortsatte vårt pogram. Galoppen var även den helt underbar! Efter 15m volten så var det snett igenom. Jag råkade lägga vikten på högersidan när vi vände upp och han bytte galopp. Det var ingen idé att börja sakta in och byta eller så, jag ville ju inte riskera att han började bocka osv igen. Istället gjorde vi en fin ökning och en fin avsakning. Nästa galopp var också jättefin, dock bytte han galopp med vänster framben på sista steget i snett igenom ökad galopp. Sista delen av pogrammet, vänd rätt upp, halt - hälsning. Gick jättebra, när jag skulle hälsa så stod han still och väntade på mina framåthjälper. 
 
Varför han stegrade och bockade vet jag inte. Men det kändes som om han protesterade, inte orkade mer och sa: nu är det bra!, nu vill jag inte mer. Trots detta så var det en otrolig insats från både min och hans sida. 
 
Smällarna från mina val stod tydligt i protokollet, men skit samma, Marengo gick bra och jag är nöjd. Känslan var otrolig och han har aldrig gått så bra på tävling innan! Domaren var inte nöjd och jag och Marengo fick 161p och ca 55%. Men resultatet är inte viktigt. Att vi är nöjda, det är viktigt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Han kanske stegrade för att han var trött efter den långa framridningen?
Jätte bra blogg förresten.

2013-04-15 @ 17:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0