2012-09-10 @ 10:32:23

Inget blir som planerat..

Jag skulle skriva hur det gick på träningen men missade det totalt. Och alla andra inlägg om Marre glömde jag också!
 
Hoppträning 7/9
Vi skulle vara där runt fem för träningen skulle börja tidigare (halv sex), men Hacke (tränaren) kom inte förens halv sju. Så det blev en lång och tråkig framridning. Jag red fram i skritt, trav och galopp för att hon skulle vara där vid halv sex, men så fick jag skritta jättelänge för att Marre inte skulle bli kall. Visst hade jag kunnat rida fram längre men han var förvånandsvärt lugn för att vara i ett nytt ridhus. Vi gjorde lite dressyrövningar som skänkelvikning, ut- och inåtställd. Men Marre lyssnade på alla hjälper, så jag ville avsluta det med en bra känsla.
 
- Till slut kom Hacke och första övningen var att rida utan stigbyglar över tre bommar, sen göra en böjd sväng för att rida på yttligare tre bommar. Sen skulle man fatta galopp och galoppera runt på två små volter på långsidan. Jag tyckte att övningen var enkel och det flöt på. Marre var rund i svängarna och var nere på tygeln. Nästa övning var att vi skulle hoppa två hinder som stod på långsidan. 7 galoppsprång emellan. Jag och Marre flöt även på där och den övningen var också enkel.. Sen så var det yttligare några övningar innan vi skulle rida en bana. Jag och Marre var näst sist och vi hoppade banan utan några svårigheter, hindren var runt 70cm.. Nästa gång jag och Marre startade hoppade vi runt 90-100cm. Vi fick två stopp, fattade själv inte varför och vi fick ingen större förklaring heller. Bara något litet ord från Hacke. Så jag tog istället om det, red på samma sätt och då hoppade vi. Jag tyckte att det gick bra, Marre var lite ostadig på de två sista hindren för han ville så gärna hoppa.
 
Hackes ord efter träningen var 'Du rider jättebra och detta är en utvecklingsbar ponny med potential. Men när han bockar så ser det ut som om du låser innerhanden så att han inte får plats med bakbenen, och då sparkar han istället.' Vad jag då borde ha frågat var 'Varför bockar han då när jag rider på raksträcka?'  
 
Nästa vecka så ska jag provrida för en tränare som heter Fredrik. Han kommer varannan vecka och träningen är på samma ställe som träningen för Hacke var.
 
Marengo 8/9
Marre råkade sparka mig efter hoppträningen, så jag hade svårt att rida. Han fick vila.
 
Marengo 9/9
Jag red ut med Hanna som red Figge (min fasters gamla d-ponny). Ingeting speciellt hände denna gången förutom att Hanna red barbacka och höll på att glida av Figge några gånger. Vi hade jätteroligt! :)
 
Marengo 10/9
Jag är sjuk idag (jätteförkyld), så jag kommer inte kunna rida Marre idag heller.. Men jag ska prata med mamma om hon kan åka ut och longera Marre lite.
 
Mitt Union Jack schabrak är ännu inte sålt. Har även ett grönt lamicell schabrak med matchande spö och pannband tillsalu. För mer info mejla [email protected]

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du låser handen på raksträckorna också, precis som Hacke sa :)

2012-09-11 @ 09:52:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0