2012-06-05 @ 11:04:32

Vår första Tävling!

Lokal ponnyhoppning 3/6-2012
Caroline Hoerschelmann & Ekhagens Marengo
Förklass: LD+5 (85cm)
Lagklass: LD+5 (85cm)


Lördags kväll
Allt klart. Kläder och putsad utrustning framme, ponny klar med stalltäcke i boxen. Svansfläta och tofs i pannluggen. Bara att andas ut och försöka släppa nervositeten. Vår första tävling? Känns helt sjukt.. Men träning efter träning så borde jag i alla fall (förhoppningsvis) inte trilla av. Marre är galet duktig och bara jag stödjer honom i eld och vatten och driver, sitter kvar, så borde allt gå bra!

Söndag Morgon
Uppe klockan 05.00. Jag var riktigt trött och ville bara somna om. Men ska man tävla så ska man. Marre och all utrustning var ju packad och klar, så jag behöver inte stå och göra allt när jag kommit till stallet.
När vi anlände till stallet och öppnade stalldörren så gnäggade Marre som hade halm i manen, svansen och på täcket! Han såg ut som om han också ville somna om. Efter morgonhö och lite kraftfoder så blev han piggare. Jag började borsta honom i boxen och han var glad och det verkade som om han fattade att det var tävling. Jag sadlade, tränsade och satte på martingal+ländtäcke. Sen bar det av mot Juta. Jag gick med Marre medans mamma fixade så alla saker kom till Juta.
På Juta så hyrde vi en box över dagen så att vi inte behövde gå med Marre hela tiden. Han verkade tycka att det var rätt skönt med en supersnäll kompis brevid honom (min kompis dponny Tore). De gick jättebra ihop och trivdes i varandras sällskap vilket var riktigt skönt! Vi kom till Juta vid 07.00 ungefär så det var bra att Marre fick stå och lyssna på musiken, transporterna och alla andra ljud som han kunde bli stressad av. Det var ju vår första tävling, så det var bäst att vara på den säkra sidan!

Framridning Förklass
Vid 10 tog jag ut Marre och började skritta fram i en hage som var framridning i skritt/trav. Jag skrittade ganska länge och jobbade honom i sidorna och lite dressyr på volter, serpentiner m.m. Sen gjorde jag samma sak i trav. Marre gick jättebra men höll på att bocka, kasta sig åt sidan och småtrava. Han kollade ofta bort mot banan och när publiken aploderade så stegrade han sig.
När vi skulle gå in i ridhuset så var en tredjedel till för framridning i skritt/trav/galopp. Han jobbade på tygeln och var riktigt mjuk och fin! Sen ropade funktionären in oss på framhoppning som var på resten av banan..

Framhoppning Förklass
Vi började med att galoppera två varv i vänster varv, vilket var det enda varv man fick rida i (för att undvika krockar). Han skötte sig lika bra som förut så jag ropade 'Lilla' och galopperade över det lilla hindret i mitten (till vänster - ett räcke, i mitten - ett kryss, till höger - en oxer). Det kändes inte som om vi inte hoppade över någonting alls, utan bara galopperade på. Parfect avstånd! Jag glömde att det bara var vänster varv, så landade i höger och fortsatte, men kom på mig och rättade mig ganska fort. Vi hoppade det lilla en gång till, sen räcket två gånger. Bra avstånd och bra flyt! När vi skulle hoppa oxern så såg jag att vi skulle få in ett extra galoppsprång och gjorde misstaget att bli osäker och då blev Marre också det. Så han stannade, men vi tog om det en gång till, och då flög vi över! Kändes riktigt bra, och vi slog inte i bommarna och fick samma dåliga avstånd, men jag skänklade på så att vi fick en större galopp, och då blev avståndet rätt. Vi hade tid på oss på framridningen, så jag lät honom skritta och lugna sig lite. Innan vi skulle ut till banan tog jag en sista galopp, och vi gjorde en snygg galoppfattning från skritt, duktiga Marengo<3

Förklassen
Vi gick fram och tillbaka på kortsidan av padocken medans tjejen innan hoppade på sin ponny. Jag var ganska nervös men försökte slappna av och tänka på att det var ju bara en träning för mig och Marre.
Vi gick runt titthindren och Marre tyckte att ett gråttröttblått, en vit grind, ett polkagrishinder och Skultorps RS hindret var läskiga, men han gick ändå fram och nosa. Vi hade fått vår startsignal och jag skulle precis fatta galopp när Marre fick ett av sina utbrott. Han sparkade bakut hela tiden, träffade staketet som tur inte gick sönder. Jag släppte fram honom och då blev han sur och fortsatte, så jag fick hålla i tyglarna och skänkla på. Då slutade han.
Vi galopperade mot första hindret och han blev lite het. Vi fick bra avstånd och flög över den röd/vita oxern. Nästa hinder var det grårödblåa räcket. Han stannade några meter framför och vägrade gå. Jag lät honom ta den tid han behövde för att gå fram och kika. Vi gjorde en volt och flög över hindret, även om Marre var lite skeptisk. Resten av banan flöt på och vi hade ett bra flyt över alla hindren. Vi stannade på polkagrisräcket men gjorde samma sak som på det gråa och då gick det bra. Vi hoppade över Skultorps RS hindet och det sista hindret var den vita grinden. Han stannade flera meter innan och vi blev uteslutna. Men vi fick rida på ett hinder på vägen ut och då valde jag att prova på grinden igen. Vi hoppade lätt över och jag var ändå jättenöjd eftersom jag kommit runt hela banan!

Paus
Efter förklassen så fick Marre vila i boxen brevid Tore.
Det var bangång till Lagklassen och jag gick aldrig omhoppningen för jag tyckte att grundomgången var viktigast, och det var A:a1, så det var först grunden, sen paus, och sen omhoppning.

Framridning Lagklass
Marre hade ju redan tävlat en gång så han var fortfarande mjuk. Jag red inte fram lika länge, men tillräckligt så att han inte skulle sträcka eller skada sig. Vi red i hagen och han var inte lika stirrig längre. Sen gick vi in i ridhuset och galopperade några varv på volt.

Framhoppning Lagklass
Vi hoppade fram på krysset två gånger, räcket en gång och det gick jättebra. Sen hoppade vi oxern men jag blev osäker på avståndet igen och vi stannade. Jag vet att det var mitt fel igen, så jag gjorde en volt och ropade 'Oxer' igen och hoppade på. Vi flög över hindret två gånger utan problem. Sen skrittade vi lite.

Lagklassen
Jag tävlade inviduellt (stav.) och förväntade mig inte att gå vidare. Vi hoppade alla hindren tills vi kom på polka. Då glömde jag och driva och jag kände redan innan hindret att det inte skulle gå. Vi stannade och la en volt innan vi gick på igen. Då drev jag och Marre visade inget tecken på stanna. Det gråa, grinden och skultorp var inga problem. Jag var faktiskt glad över att vi inte gick vidare till omhoppning för jag hade en så bra känsla och var så nöjd efter grunden. Marre fick vila i boxen medans jag hejade på Jutas båda lag :)

Påväg hem
Riktigt, riktigt, riktigt nöjd med dagen! Vår första tävling och vi kom runt båda banorna! Skit vad nöjd jag var!
Min syster kollade på mig, så hon körde tillbaka alla saker till stallet sen. Jag red hem på Marre och min kompis följde med, hon bor en bit ifrån stallet. Mamma gick också med. Så himla glad var jag! Marre fick gå ut i hagen och rulla sig!<3 hade inte kameran på mig då, lite synd..

Jag älskar dig Marengo<3
Helt sjukt vad glad jag är att jag hittade dig Marre! När vi kom in i falköpings ridskolas privatstall så visade Emma (hans förra ägare) dig. Jag trodde att jag åkt och kollat på en b-ponny, för du såg så himla liten ut! Men sen visade det sig att boxen låg lägre än stallgången, haha.. Jag älskar dig såå himla myycket!!<33 Jag tror på oss, jag tror att vi kan gå hur långt som helst, för vi har varandra<333333


Vi väntar på att få starta.


Vi fick startsignal


Hinder nr 4


Polkagrishindret

Jag fotade lite oxå:


Hugo och Boy


Tilde och Svend


Kommentarer
Postat av: Malin

Kul att du är nöjd och att det kändes bra :) När är nästa tävling? :)

2012-06-05 @ 19:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0