2012-08-14 @ 11:46:26

Svar på kommentarer!

Alva;
Precis! Tid, träning och tålamod! :) Men varför bockar han så? Har han lärt sig det för att ingen sagt till honom på skarpen när han gör så eller är det något fel i ryggen? Nyfiken :))
 
Svar: Han har alltid bockat och kommer nog aldrig att sluta helt. Jag vill inte straffa Marre eftersom han redan har dåligt självförtroende. Jag tycker det är bättre att berömma när han går bra. Det fungerar och antalet bockningar har minskat otroligt! Han bockar bara när han blir taggad eller när han tycker det blir riktigt jobbigt i galoppen (dressyr). Han har varken ont eller har några problem med rygg och ben. Förra ägaren kollade upp allt sånt hos veterinären. De köpte även en sadel som de passade in på honom.
 
Jag vet faktiskt inte varför han började bocka så. Svårt att säga eftersom han stod i skåne där han reds in och började sin utbildning. Han är rädd för dressyrspön, har får panik om man rider med ett. Kanske har han blivit straffad när han bockar? Jag tror mer på att berömma än att bestraffa. Men det betyder inte att hästarna får göra vad de vill ;)
------
 
Anonym;
Att en ponny sparkar bakut och bockar är ju inte direkt ngt stort problem ^^ det löser man ju lätt själv
 
Svar: Som jag sa förut, bara jag har tålamod och ger honom tid så löser det sig. Har man inte balansen så kan det vara svårt att sitta kvar, och då kan det bli ett stort problem. Jag menar inte att jag har världens bästa balans när jag säger så, utan jag menar att man kan bli rädd och inte vill fortsätta rida. Jag red en a-ponny som hette Puff när jag var liten. Han var riktigt jobbig och busig, men han lärde mig att aldrig ge upp, för till slut kan det bli riktigt bra. Sista året jag red honom blev vi tex. KM mästare i hoppning ;)
 
Jag kan inte hålla med om att 'man löser det lätt själv'. Han har hållit på med sina bockningar, sparkar m.m. hur länge som helst, och det tar tid att vänja av. Det har inte varit lätt och jag har suttit på backen några gånger. Men som jag redan har sagt, ger jag honom tid att bygga upp sitt självförtroende och förtroendet till mig, kan vi gå hur långt som helst - trots hans sparkar.
- För sparkarna är bara en mur på vägen som vi håller på att riva.
 
/Carro

Kommentarer
Postat av: Alva

Tror du att jag tror på bestraffning och inte beröm? Självklart inte! Men om Grannus skulle börja bocka skulle jag säga till honom så att han inte lär sig det. När dom väl börjat blir det svårt att få dom sluta. Tänk om hästen sträcker sig när den sparkar bakut? Eller trampar snett.

Och den andra kommentaren som någon ställdes, LÄTT att fixa det själv? Knappast inte, inget i livet är lätt tyvärr.

2012-08-14 @ 22:00:27
URL: http://haggalva.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0