2012-08-07 @ 19:49:54

Marengo 6/8

Jag är inte nöjd men gårdagens pass. Marre var helt stirrig efter att ha vilat i 3 dagar, då jag var i kusten/liseberg. Det började med att han inte ville stå lugnt i boxen. Han sparkade bakut och småstegrade. Jag gav honom en tuss hö och pratade med honom men han ville fortfarande inte stå inne. Det var rengit ute, så han var genomblöt. Tanken var att han skulle torka lite innan jag red men han svettades istället. När han var nära på att hoppa över boxdörren (den är ganska hög) så ställde jag ut honom i stallgången. Jag började borsta och torka honom fast han småhoppade. Han var inte rädd eller elak på något sätt, utan hade bara massa överenergi. Till slut var iallafall sadel, ländtäcke och träns på och jag hade stövlar, hjälm och väst på mig.
 
Mamma slängde upp mig utanför stallet för att Marre inte ville stå still. Jag började skritta och halvvägs till juta så skyggade Marre för hästbajs som låg i en hög på stigen. Jag var inte beredd alls och blev hängande på sidan. Jag hade kunnat dra mig upp i sadeln, men sadeln började glida så jag släppte taget. Marre galopperade iväg med svansen högt, som en arab. Som tur var galopperade han inte bort mot vägen, utan åt andra hållet. Jag fick tag i honom ganska snabbt, och som tur va så var ingen av oss skadade på något sätt.
 
Jag hoppade upp igen vid en infart och vi fortsatte mot Juta. Det regnade ju, och det gjorde inte saker bättre. Han småtravade lite men jag lyckades lugna honom hyfsat så han skrittade. Vi tog oss bort till ridhuset utan några mer stopp och då var vi blöta. Däremot var jag smart nog att ta på min en regnjacka.
 
Jag red fram i skritt och gjorde lösgörande övningar så att Marre skulle lugna ner sig. Sen travade jag fram och gick in på såkallade "Päronserpentiner". Fast jag red bara 2 st, så det blev mer som en åttvolt. Där skötte sig Marre bra, han var nere på tygeln och var rund för skänkeln. Jag galopperade lite också och när jag skulle göra galoppfattningar så sköt han ifrån med bakbenen och hade riktigt tryck framåt. Lite bockningar blev det när jag gick in på en stor volt och han skulle forma sig men annars så gick det hyfsat.
 
Inga bilder pgr av dåligt väder.

Kommentarer
Postat av: Emelie

har läst din blogg i några månader och din ponny verkar inte vara den enklaste... ska du söka in till ponnyakuten? jag tycker att du ska det :p

2012-08-10 @ 12:18:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0