2012-08-31 @ 14:10:00

Galen ridtur

Igår så red jag ut med Hanna, som red den tredje ponnyn i stallet, Figge. Det blev en rolig tur i skogen. Det började med att vi skulle gå ut på en väg för att komma till skogen. Två bilar och en motorcykel kom förbi och Marengo stegrade och hoppade bakåt. Jag var inte alls beredd på att han skulle reagera så starkt, men som tur va så höll jag mig kvar i sadeln. Jag lyckades till slut få fram honom. 
 
Nästa läskiga sak var ca 20 meter från första stoppet, då Marre gick först på en stig, men ville absolut inte gå fram. Jag frågade Hanna om hon såg något som Marre kunde uppfatta som läskigt, men hon såg inget annat än gräs. Han har skyggat där förut och har lyckats få av mig två gånger. Men varken jag, mamma, min syster eller mina kompisar har sett något..
 
När vi skulle gå in i skogen höll några skogsarbetare på att fälla träd med sina stora maskiner, så vi hade ingen chans att gå den vägen. Istället så gick vi på kanten av ett fält men även då så kom det såklart förbi en bil, så Marre hoppade åt sidan. Som tur va så hade Hanna saktat in och gick en bit bakom. När vi gick ut på vägen igen kom det en bil till, så vi var tvungna att vända och gå tillbaka en bit.
 
Inne i skogen så kom en idiot körande i hög hastighet, och Marengo fick nog. Han vände och sparkade bakut åt bilen och smågalopperade. Jag sa till hanna att vi skulle gå in på en stig till vänster, det var en liten backe med ett litet dike och en ca tio cm tjock björk som hade trillat över stigen. Figge hoppade över diket och tog två små galoppsprång innan han hoppade över björken. Hanna var inte beredd och låg vikt över hans hals, gapskrattande. Bilden körde lika fort förbi, dumma idioter! Marre ville inte gå fram sen, det fattar jag när det kommer en körande bil rätt mot en icke trafiksäker häst.
 
Resten av turen fortsatte hyfsat lugnt, bara några bocksprång och Marre som stegrade sig :)
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0