2012-08-07 @ 19:51:14

Dagens övningar 7/8

Idag red jag i Jutas padock. Jag gjorde några bra övningar och ska dela med mig av dem :)
Mitt i övningarna så fick Marre ett utbrott och skulle få av mig till vilket pris. Han bockade, sparkade bakut och stegrade. Det blev rodeo, men jag satt kvar.
 
ÖVNING 1: VOLT
Börja med att rida fram på en volt. Hästen ska vara rund för skänkeln utan att den välter för bogarna. Övningen lösgör hästen och för att göra den på rätt sätt måste hästen vara uppmärksam och lyssna på hjälperna. Volten kan ridas i alla gångarter. För att göra övningen mer avancerad så kan du öka/minska volten, göra skänkelvikning eller ställa hästen utåt för att sedan försiktigt ställa innåt. För att vara säker på att du rider volten rund kan du sätta en markering (kon elr liknande) och ha samma avstånd från markeringen hela tiden.
 
Marre gick riktigt bra. Han lyssnade otroligt bra på alla min signaler och hjälper.
 
 
 
 
 
ÖVNING 2: GALOPPSERPENTINER
Nästa övning är galoppserpentiner, som självklart rids i galopp. Hästen ska vara böjd i svängarna och vara rakställd på raksträckan. Ett galoppombyte ska ske på medellinjen mellan serpentinerna. Bli inte för hård i handen utan lätta och beröm. Serpentinerna ska vara lika stora med många halvhalter. Börja med 2 eller 3 serpentiner för att sedan minska i antal och göra övningen svårare.
 
Det gick bra för mig och Marre. Han bockade lite när jag skulle forma honom i svängarna men gjorde riktigt fina och enkla galoppombyten. Vi var nöjda och slutade vid 5 antal serpentiner.
Bild lånad från Stallbacken
 
 
ÖVNING 3: GALOPPBOMMAR
Tränapå att rida med balans och rytm för att få rätt avstånd till galoppbommarna. Ta med känslan från Övning 1 (volt) och få hästen rund för hjälperna efter bommarna. Många halvhalter för att stämma av med hästen och få den uppmärksam. OBS! Avståndet är för D-ponny/ mig och Marre.
 
Vi fick rätt avstånd och längden mellan galoppbommarna passade oss perfekt. Riktigt bra övning som jag ska träna på mer!
 
ÖVNING 4: ÖVERGÅNGAR
Få kontroll och förbered er för övning 5. Trava över travbommarna (höger) och fatta galopp innan galoppbommarna (vänster) Avstånd: Travbommar: ca 0,7m . Galoppbommar: ca 3m. Ställ i svängen och få hästen att bjuda framåt och lyssna på dina hjälper. Övningen rids i trav/galopp och kan ridas åt båda hållen. För att göra övningen mer avancerad; minska svängen men fortsätt rakrikta hästen innan och efter bommarna.
 
I början så gjorde marre små galoppsprång innan travbommarna och hoppade över dem helt, men jag skrittade och travade bara någon halvmeter innan bommarna. Han lyssnade bra men vi gjorde aldrig svängen snävare för att han skulle fortsätta vara lugn. Marre fick däremot ett utbrott efter övningen och skulle absolut av mig. Han bockade, sparkade bakut och stegrade. Det blev rodeo, men jag satt kvar.
 
 
 
ÖVNING 5: MARKARBETE - BANA
Ta med känslan från alla föregående övningar; Volten i svängarna, galoppserpentinerna när du byter galopp, galoppbommarna och övergångarna.
Börja med att fatta vänster galopp och gör ett galoppombyte till höger galopp mellan konerna (cirklarna). Mellan de rosa markeringarna ska du minska galoppen för att sedan sakta av till trav. Trava över bommarna (2.) och fatta lugn galopp mellan markeringarna. Gå över till arbetsgalopp och galoppera över bommarna (3.).
Övningen hjälper att stärka banden mellan häst och ryttare, hitta nya knep för att få hästen att gå bättre och framförallt för att ha kul och få en utmaning. Minska öka svängarna för att göra övningen svårare. Du kan även rida banan; 1. 2. 3. 1. 2. för att byta galopp igen och träna på att hålla kontrollen och koncentrationen längre.
 
Marre gick riktigt bra och det var en bana vi kunde göra flera gånger. Jag rekommenderar verkligen denna övning!
 
Kom du på alla övningar själv?
Nej, serpentinerna och volten är ju klassiska övningar, men banan kom jag på själv. Galoppbommarna och övergångarna är inget jag har hittat utan också kommit på själv. Däremot finns det säkert folk som redan ridit övningarna och galoppbommarna är en vanlig övning också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0